Odpowiedzialny biznes i koronawirus

Autor: Higma Service

Obecnie cały świat z niepokojem i niepewnością spogląda w przyszłość. Myśli wszystkich krążą wokół tego, jak w najbliższym czasie zmieni się nasze życie i sposób funkcjonowania. Pierwsze skutki pandemii odczuwamy już dziś, w mniejszym lub większym stopniu. Wielu przedsiębiorców zachodzi w głowę, jak poradzić sobie w obecnej rzeczywistości, jak wyjść z tej sytuacji obronną ręką. Jednak w tych niełatwych czasach wiele firm pamięta również o tym, że mogą mieć realny wpływ na rzeczywistość. Dlatego dziś skupimy się na tym, jaki powinien być odpowiedzialny biznes w czasach pandemii.

CSR w czasach pandemii. Jak oni to robią?

Od momentu, gdy 13 marca 2020 premier ogłosił w Polsce stan zagrożenia epidemiologicznego, obserwujemy mobilizację wielu firm w zakresie działań społecznych. Wraz z rozwojem sytuacji przedsiębiorcy starają się udzielać wsparcia zarówno służbie zdrowia, jak i wszystkim, którzy są zmuszeni spędzać większość czasu w domach. Jak to wygląda w praktyce? Po pierwsze firmy przekazują środki finansowe na zakup sprzętu medycznego oraz środków zabezpieczenia medycznego w najbardziej potrzebujących placówkach służby zdrowia. Przykładem może być Agata Meble, która zadeklarowała pomoc w kwocie 1 mln złotych, Fundacja PKN Orlen (6 mln zł) czy Fundacja Grupy Lotos (5 mln zł). Ponadto podobne deklaracje złożyły Fundacja Lotto im. Haliny Konopackiej, firma 4F, Bank Pekao, Tauron czy PGE Polska Grupa Energetyczna, a także sieć sklepów Żabka czy firma Drutex.

Odpowiedzialny biznes to biznes empatyczny i elastyczny. Dlatego w internecie powstała akcja „PosiłekDlaLekarza”, dzięki której każdy może wesprzeć lekarzy, przekazując pieniądze na posiłki dla nich. Do programu zgłosiły się już chętne restauracje i firmy cateringowe z Gdyni, Poznania, Bytomia i innych miast. Kolejna taka akcja to #WzywamyPosiłki. Za jej sprawą ponad 100 firm (w tym Maczfit, AmRest) dostarcza za darmo posiłki personelowi medycznemu.

Ważne jest także wspieranie obywateli, zmuszonych do spędzania większości czasu w domach. Nie każdy radzi sobie dobrze z obecną sytuacją, a dotyka to szczególnie osób, które przed epidemią prowadziły bardzo aktywny tryb życia. Dlatego takie firmy jak Orange czy Empik udostępniają za darmo produkty w internecie, by umilić ludziom ten trudny okres. Podobnie działają, np. trenerzy fitness czy instruktorzy jogi.

odpowiedzialny biznes

 

Odpowiedzialny biznes. Co mogą zrobić małe i średnie firmy?

Możesz pomyśleć „społeczna odpowiedzialność biznesu to teraz luksus tylko dla dużych firm”. Otóż niekoniecznie. Oczywiście łatwiej jest działać, gdy dysponuje się odpowiednimi środkami. Dodatkowo większość małych i średnich przedsiębiorstw toczy obecnie walkę o przetrwanie, więc trudno im myśleć o wspieraniu innych. Jednak CSR to nie tylko przekazywanie środków finansowych na wyższe cele. To ogólny obraz działań firmy, pokazujący dojrzałość i empatię w zarządzaniu w momencie kryzysu. Liczy się to, jak firmy traktują swoich pracowników, czy umożliwiają pracę zdalną oraz czy ich komunikacja jest zgodna z obecną sytuacją. Jak twierdzą specjaliści od PR, to moment, w którym firmy rezygnują z reklamy, by skupić się na budowaniu relacji z klientami i pracownikami, i wspieraniu ich w każdy możliwy sposób. Możemy dodać tylko – i dobrze!

CSR

Działania CSR w MŚP na przykładzie Higmy Service

Od lat informujemy publicznie o naszych mniejszych i większych działaniach na polu CSR. W obecnej sytuacji stanu epidemii w Polsce również chcemy podzielić się tym, co robimy i – być może – zainspirować. Dlatego poniżej zebraliśmy w pigułce nasze dotychczasowe działania, w których znajdziesz wartość dla siebie, swojej firmy oraz Twoich najbliższych.

Gdy zaczęły dochodzić do nas informacje na temat rozprzestrzeniania się nowego koronawirusa na świecie, postanowiliśmy przekształcić nasz plan komunikacji. Skupiliśmy się na tym, o czym wiemy najwięcej i co stanowi teraz wartość, czyli na prawidłowej higienie i profesjonalnym utrzymaniu czystości. Było to naturalne przedłużenie, podejmowanych dotąd przez nas tematów. Dlatego już w styczniu informowaliśmy na naszej stronie internetowej, jak możesz zabezpieczyć się przed zarażeniem poprzez odpowiedni poziom higieny. Ponadto dał nam do myślenia ogromny wzrost sprzedaży produktów do dezynfekcji rąk. W tej sytuacji postanowiliśmy przypomnieć, kiedy należy „tylko” myć, a kiedy również dezynfekować dłonie, mając nadzieję, że uspokoimy nieco nastroje. Poruszaliśmy też takie tematy, jak sprzątanie w służbie zdrowia czy dezynfekcja powierzchni. Po co? Bo jesteśmy przekonani, że głęboka świadomość i wiedza na temat właściwej profilaktyki pomogą nam ograniczyć wzrost zachorowań na COVID-19.

Myślimy też o Twoich pociechach, dla których ten czas również nie jest łatwy. Przypominasz sobie naszą kampanię edukacyjną Mistrzostwa Świata w myciu rąk? Strona internetowa akcji jest nadal aktywna i udostępniamy na niej bezpłatnie materiały edukacyjne dla najmłodszych nt. prawidłowej higieny rąk. Dzięki nim nauczysz swoje dziecko, jak najlepiej chronić zdrowie swoje i najbliższych.

Ponadto zdajemy sobie sprawę z tego, że odpowiedzialny biznes ma na uwadze dobro swoich pracowników. Dlatego też wprowadziliśmy zmiany w sposobie funkcjonowania firmy i od 16 marca 2020 większość z nas wykonuje swoje obowiązki w trybie home office. Ograniczyliśmy też spotkania z osobami z zewnątrz firmy. Mamy nadzieję, że uda nam się w ten sposób ochronić zespół Higma Service przed zagrożeniem spowodowanym koronawirusem SARS-Cov-2.

CSR w Higma Service

 

Bądźmy w kontakcie

Liczymy na to, że sytuacja wkrótce ulegnie poprawie i wszyscy będziemy mogli powrócić do normalnego funkcjonowania. Tymczasem polub nasz profil na Facebooku lub obserwuj naszą stronę na LinkedIn i bądź na bieżąco z naszymi działaniami.

Bądź na bieżąco!

Nasz newsletter to m.in. informacje o promocjach, wartościowe artykuły branżowe i produktowe. Wiadomości wysyłamy maksymalnie 2 razy w miesiącu.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą elektroniczną.

 

Bądź na bieżąco!

Nasz newsletter to m.in. informacje o promocjach, wartościowe artykuły branżowe i produktowe. Wiadomości wysyłamy maksymalnie 2 razy w miesiącu.

Wyrażam zgode na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą elektroniczną.