Powierzchnie podłogowe w hotelu

Autor: Higma Service

Temat z pozoru prosty, można przecież odpowiedzieć: myć podłogi i odkurzać. I generalnie tak jest, jednak ze względu na różnorodność materiałów, z których wykonane są podłogi, ich jakość, przeznaczenie, wielkość obiektu i parametry związane z obłożeniem, jego wyposażenie oraz standard- specyfika utrzymania czystości na powierzchniach podłogowych jest złożona. Postaram się w krótki sposób naświetlić najważniejsze kwestie.
Często podczas spotkań z osobami odpowiedzialnymi za administrowanie obiektem czy też za housekeeping przewijają się pytania jak dbać o płytki gresowe, jak czyścić kamienny hol, co zrobić z podłogą drewnianą w restauracji.
Na początku przytoczę kilka „złotych” zasad a następnie krótko opiszę utrzymanie czystości na powierzchniach takich jak loggia, hole i recepcja, restauracja, ciągi komunikacyjne i schody oraz jednostki mieszkalne.
Oto kilka wspomnianych zasad związanych z utrzymaniem czystości w obiektach hotelowych:

  1. Maty wejściowe- powinny być stosowane powszechnie, w strefach przed wejściem, w wejściu i np. przy recepcji. Niezależnie od okresu pogodowego, ograniczają ilość wnoszonego piasku, błota i wilgoci, zapobiegają przenoszeniu się brudu do dalszych części budynku, zwiększają bezpieczeństwo gości i pracowników( brak możliwości poślizgnięcia). Według firmy 3M, system mat wejściowych o długości 1,5 m ogranicza ilość wnoszonego brudu o 37%, ale już system o długości 9 metrów ogranicza ilość wnoszonego brudu o 99%
  2. Dolne części budynku będą się „mocniej” brudziły, w związku z tym trzeba używać odpowiednich technologii do zabezpieczania podłóg, np. nakładanie powłok zabezpieczających, krystalizacja
  3. Jeżeli tylko możemy stosujmy koncentraty w połączeniu z dobranym do obiektu systemem dozującym, np. firma Diversey oferuje linię Room Care z systemem dozowania Divermite przeznaczonym do obiektów posiadających od 15 do 50 jednostek mieszkalnych- koszt posprzątania jednego pokoju gościnnego to rząd kilkudziesięciu groszy
  4. Do utrzymania czystości używajmy profesjonalnych urządzeń i narzędzi, które ułatwiają i przyśpieszają pracę personelu, nie zakłócają spokoju gościom, pozwalają w szybki i efektywny sposób wyczyścić pomieszczenia, np. wózki hotelowe, wózki serwisowe, profesjonalne odkurzacze
  5. Podłogi drewniane sprzątajmy na sucho, ewentualnie na mokro dobrze odciśniętym mopem
  6. Wszelkie plamy z wykładzin i dywanów starajmy się usuwać na bieżąco, bez czekania aż plama wyschnie( w przypadku braku odplamiacza ratunkiem jest czysta woda). Plam nie rozcieramy, wykonujemy tzw. tamponowanie białą szmatką lub czyściwem

Loggie, recepcje, hole
Są to miejsca gdzie występuje każdy rodzaj brudu- piasek, błoto, wilgoć, różnego rodzaju plamy. Dodatkowo jest to miejsce wymagające szczególnej dbałości ze względu na pierwszy efekt jaki jest wywierany na gościach.
Zakładając, że mamy do czynienia z powierzchnią wodoodporną( gres, terakota, granit, marmur, PCV, linoleum) sprzątanie bieżące tej części powinno być wykonywane na mokro- za pomocą mopów( do gresów polecana jest mikrofaza, ze względu na doskonałe właściwości czyszczące mikropory), maszyn szorująco- zbierających z odpowiednimi padami. Prace te powinny być wykonywane w miarę dyskretnie i szybko, tak , żeby nie zakłócać pracy recepcji i spokoju gości.
Sprzątanie okresowe to polerowanie lub froterowanie podłóg, które mogły zostać wcześniej zabezpieczone powłoką. Gruntowne sprzątanie to doczyszczenie całości powierzchni maszynami jednotarczowymi i mocnymi „stripperami” o wysokim pH, następnie zabezpieczenie powierzchni podłogowych powłokami lub impregnatami.
Stosuje się także szlifowanie granitu i marmuru. Marmur ze względu na swoje właściwości można dodatkowo poddać procesowi krystalizacji.
Restauracja, bar
Zazwyczaj gastronomia hotelowa ulokowana jest w dolnych częściach obiektów. Ze względu na wystrój i klimat może mieć powierzchnie z kamienia, płytek, drewna lub wykładziny elastyczne, wykładziny dywanowe i dywany.
Powierzchnie wodoodporne( płytki, kamień, PCV, linoleum) na bieżąco sprzątamy na mokro. Pozostałe rodzaje czynności wykonujemy tak jak w przypadku holi i recepcji. Parkiety, panele i mozaiki drewniane sprzątamy na sucho mopami z mikrofazy lub mopami akrylowymi. Są także dedykowane technologie m.in. technologia Omni firmy Diversey. Dopuszcza się stosowanie wilgotnych mopów- dobrze odciśniętych w prasie zestawu dwuwiaderkowego. Wykładziny i dywany odkurzamy. Okresowo możemy prać metodą bonnetowania, szamponowania lub suchej piany, gruntownie pierzemy ekstrakcyjnie. Wykładziny dywanowe i dywany możemy także impregnować- zabezpiecza to przed wnikaniem brudu i plam.
Schody i ciągi komunikacyjne
W zależności od obiektu schody odkurzamy( w przypadku wykładzin tekstylnych), myjemy na mokro ( powierzchnie wodoodporne), sprzątamy na sucho (schody drewniane).
W większość hoteli korytarze i przejścia są wyłożone wykładzinami tekstylnymi. Do ich bieżącego utrzymania należy używać odkurzaczy, bardzo dobre efekty uzyskuje się sosując odkurzacze szczotkowe( np. Taski Jet 38) z tzw. wirującą szczotką- unosi ona runo wykładziny i wybiera brud przy jego jednoczesnym odessaniu. Tak odkurzona podłoga wygląda czysto i świeżo.
Jednostki mieszkalne, pokoje hotelowe
W większości hoteli pokoje wyposażone są w części mieszkalnej w wykładziny tekstylne.
Podstawowe czynności to odkurzanie, poprzedzone w razie potrzeby odplamianiem. Do odkurzaczy możemy stosować granulki zapachowe, które pozostawią w pokoju odpowiedni zapach. Okresowo pokoje powinny być czyszczone technologią bonnetowania, szamponowania lub suchej piany- szczególnie w przypadku potrzeby szybkiej rotacji pokoju. Gruntownie pierzemy ekstrakcyjnie- ta metoda powoduje konieczność wyłączenia jednostki z użytkowania minimum na dobę.
Łazienki i toalety sprzątamy na mokro- standardem są płytki ceramiczne- gres, terakota lub kamienie naturalne.
Tak jak wspomniano na początku, sprzątanie obiektów hotelowych to proces wymagający uwagi, doświadczenia i rozsądku.
Łatwo jest stracić w oczach gości wizerunek czystego obiektu poprzez niefrasobliwe działania. Czego Państwu nie życzymy

Bądź na bieżąco!

Nasz newsletter to m.in. informacje o promocjach, wartościowe artykuły branżowe i produktowe. Wiadomości wysyłamy maksymalnie 2 razy w miesiącu.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą elektroniczną.

FreshMail.pl
 

Bądź na bieżąco!

Nasz newsletter to m.in. informacje o promocjach, wartościowe artykuły branżowe i produktowe. Wiadomości wysyłamy maksymalnie 2 razy w miesiącu.

Wyrażam zgode na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą elektroniczną.

FreshMail.pl