Światowy Dzień Ergonomii. Ergonomia pracy biurowej

Autor: Higma Service

Żyjemy w czasach, w których raczej częściej mamy okazję siedzieć niż zażywać ruchu. W dużej mierze przyczynia się do tego ilość godzin przy komputerze, szczególnie w pracy biurowej. Bo przecież większość z nas spędza w niej ok. 40 godzin tygodniowo. Dlatego też w dzisiejszym wpisie znajdziesz praktyczne porady, jak poprawić ergonomię w pracy siedzącej. Co więcej, mamy ku temu doskonałą okazję, ponieważ właśnie 12 listopada przypada Światowy Dzień Ergonomii.

Ergonomia – co to znaczy?

Na początek kilka słów o ergonomii, jej rodzajach i pochodzeniu terminu. Tak więc sam termin pochodzi od greckich słów εργον – 'praca’ oraz νομος – 'prawo’ i określa dziedzinę nauki, zajmującej się pracą, a konkretnie dostosowaniem jej warunków do indywidualnych potrzeb i możliwości danej osoby. Celem ergonomii jest organizowanie warunków pracy tak, by pracownik wykonywał ją jak najbardziej efektywnie i nie tracił przy tym zdrowia. Jak to zrobić? Bardzo istotna jest tu dbałość o eliminowanie (w miarę możliwości) wszelkich źródeł chorób zawodowych. W tym miejscu warto zaznaczyć, że wyróżniamy dwa rodzaje ergonomii – koncepcyjną i korekcyjną. Czym się różnią? Ergonomia koncepcyjna zaczyna się już w trakcie projektowania miejsc pracy. Polega to na dobraniu takich narzędzi pracy, które od początku będą ograniczały ryzyko wypadku czy choroby zawodowej. Natomiast zadaniem ergonomii korekcyjnej jest analiza już istniejących stanowisk pracy, identyfikacja i rozwiązanie związanych z nimi problemów i zagrożeń.

Światowy Dzień Ergonomii

Światowy Dzień Ergonomii. Zagrożenia w pracy biurowej

Każdy rodzaj pracy niesie konkretne zagrożenia, które mogą doprowadzić do różnego rodzaju schorzeń oraz chorób. Dziś omówimy pokrótce zagrożenia związane z pracą biurową i ich możliwe konsekwencje. Według informacji podawanych przez Inspektorat BHP, praca przy komputerze powoduje m.in.:

  • statyczne obciążenie mięśni, które stabilizują kręgosłup w pozycji siedzącej,
  • obciążenie mięśni barków i rąk obsługujących klawiaturę, wynikające ze statycznej pozycji,
  • statyczne obciążenie mięśni karku utrzymujących głowę w trakcie obserwacji monitora, przeglądania dokumentów czy pisania na klawiaturze.

Wyżej wymienione dolegliwości często przyjmują postać bólu różnych części ciała, jak np. szyi, karku i barków, a także odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz rąk. Natomiast utrzymujące się stany bólowe mogą prowadzić do zapalenia stawów, zwyrodnienia stawów kręgosłupa i wielu innych.

Światowy Dzień Ergonomii

 

Zdrowie pracownika biurowego i ergonomia pracy

Zebrane wyżej zagrożenia potrafią przyprawić o dreszcze, jednak na szczęście taki scenariusz nie musi się spełnić. Wystarczy pamiętać o pewnych zasadach i dbać o swój komfort pracy, by ograniczyć zagrożenia wynikające z wykonywania pracy biurowej. Dbałość o ergonomię pracy dotyczy różnych obszarów, a należą do nich np. odpowiednio dopasowane do pracownika narzędzia i miejsce pracy, analiza jej warunków, zdroworozsądkowe podejście do ilości zadań, ograniczanie stresu czy robienie krótkich przerw po każdej godzinie pracy z komputerem.

Skupmy się teraz na podstawowych kwestiach związanych z narzędziami i miejscem pracy w biurze. Jak się okazuje, wystarczy zadbać o pięć elementów z tego obszaru, by ograniczyć ryzyko typowych dla tego rodzaju pracy chorób i dolegliwości. A należą do nich:

  1. krzesło, które zapewni wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów; powinno być ono wyposażone w regulację wysokości siedziska, oparcia, wyprofilowaną płytę siedziska, podłokietniki,
  2. podnóżek – jeśli zachodzi potrzeba, tzn. gdy wysokość krzesła uniemożliwia płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze; kąt pochylenia podnóżka powinien wynosić max. 15°,
  3. biurko – głębokie i szerokie na tyle, by była możliwość ustawienia elementów wyposażenia stanowiska pracy w odpowiedniej odległości od siebie; cel to nieprzyjmowanie wymuszonych pozycji,
  4. ułożenie rąk – ustawienie blatu, krzesła i podłokietników powinno umożliwiać naturalne ułożenie rąk podczas obsługi klawiatury; oznacza to, że między ramieniem a przedramieniem powinien zostać zachowany co najmniej kąt prosty, co pozwoli na odciążenie mięśni,
  5. monitor – powinien być ustawiony na biurku w odległości 40-75 cm od oczu, a kąt obserwacji ekranu ma wynosić 20-50° w dół od linii poziomej prowadzonej na wysokości oczu; pozwala to zminimalizować obciążenie oczu i karku.

 

ergonomia

 

Pamiętaj, że na otoczenie pracy wpływają też takie czynniki jak obecność w pomieszczeniu roślin, które oczyszczają powietrze czy odpowiednia temperatura powietrza. Warto również uświadomić sobie, że nie zostaliśmy stworzeni do siedzenia, tylko do ruchu, dlatego nie należy zapominać o ćwiczeniach rozciągających lub innej aktywności fizycznej po pracy.

CSR w Higma Service

Jeśli interesujesz się społeczną odpowiedzialnością biznesu lub tematyką zdrowia pracownika, sprawdź też inne nasze artykuły z tej dziedziny. Przykładowo tutaj możesz zobaczyć relację z zakupu oczyszczaczy powietrza do naszych biur. Zapraszamy po inspiracje!