Jak sprzątać pokój hotelowy?

Autor: Higma Service

Luksusowe umeblowanie, wygodne łóżka, znakomita kuchnia, piękny widok z okna, dobra lokalizacja, atrakcyjna cena – to mogą być czynniki wpływające na wybór danego hotelu. Fundamentalną potrzebą gościa jest jednak poziom czystości hotelu. Nawet najpiękniejsze widoki nie zrekompensują pobytu w miejscu, w którym poziom higieny jest w opłakanym stanie. To właśnie czystość wymieniają klienci na pierwszym miejscu mówiąc o wyborze danego ośrodka.

Jak zatem powinien wyglądać proces sprzątania pokoju hotelowego i jaką rolę pełni w nim chemia dla hotelu? Jak mają do niego przystąpić osoby odpowiedzialne za czystość hotelowych przestrzeni? Jest kilka zasad, których należy bezwzględnie przestrzegać.

8 tysięcy pozycji pracy

Sprzątanie hotelu to nie lada wyzwanie. Osoba sprzątająca jest odpowiedzialna za utrzymanie wzorowej czystości i porządku na określonej przestrzeni. W ciągu jednej zmiany jest w stanie posprzątać od 14 do 16 pokoi! W tym czasie zmienia pościele, wyciera kurz z telewizora, lampek nocnych, stolików, myje łazienki, odkurza, a wszystko to zajmuje jej średnio od 25 do 30 minut. W przeciągu ośmiu godzin ciało takiej osoby wygina się aż w 8 000 pozycji pracy!

„Na czysto” czy „przy gościu”?

Sprzątanie rozpoczyna się od raportu o statusie pokojów, który personel odbiera w recepcji. Znajdzie tam następujące określenia: „na czysto” oraz „przy gościu”.

„Na czysto” oznacza sprzątanie pokoju, którego gość wymeldował się z hotelu. Takie pokoje są sprzątane w pierwszej kolejności, by jak najszybciej przekazać do recepcji informację, że przestrzeń jest już gotowa na przyjęcie nowo przybyłych.

Status „przy gościu” to sprzątanie pokoju w trakcie pobytu gościa. W takiej sytuacji sprzątanie możemy rozpocząć dopiero wtedy, gdy upewnimy się, że gość przebywa poza pokojem. Zapukajmy trzykrotnie w drzwi, mówiąc: „Obsługa hotelu” i odczekajmy chwilę. Jeśli pokój jest pusty, możemy przystąpić do sprzątania. Gdy pukasz do pokoju, używaj ręki, nigdy nie rób tego kluczem lub metalowymi przedmiotami, ponieważ może to zniszczyć drzwi, a w dodatku zakłóca ciszę obowiązującą w hotelu.

Pamiętajmy, że nie należy wchodzić do pokoju, jeśli wisi na nim wywieszka: „Nie przeszkadzać”. Nie sprzątamy także pokoju w obecności gościa – chyba, że sam o to poprosi. Każde odstępstwo od normy takie jak kradzież czy dewastacja musimy natychmiast zgłosić w recepcji.

Kilka podstawowych zasad

Po pierwsze, zawsze zwracajmy uwagę, na każdy element umeblowania pokoju. Ważne jest, by znajdowało się ono w dokładnie wyznaczonym miejscu. Lampki nocne, stoliki, biurko czy krzesło to ważne elementy wystroju. Od ich właściwego rozmieszczenia zależy to, czy przestrzeń będzie harmonijna i sprzyjająca wypoczynkowi czy chaotyczna i stresująca.

Odkurzanie wykładziny zawsze rozpoczynaj od drzwi wejściowych. Niech to będzie twój punkt odniesienia. Następnie odkurzaj, kierując się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zawsze wracając do punktu wyjścia. W ten sposób masz pewność, że nie pominiesz żadnego miejsca.

Zwróć uwagę na łóżko. Zawsze upewniaj się, czy materac i ochraniacz materaca nie posiadają plam i czy nie są uszkodzone. Zmieniając poszewki, pamiętaj o zasadach higieny. Poduszkę i kołdrę zawsze odkładaj na łóżko, a nie staraj się ich przytrzymać ręką czy brodą. Zdjętą pościel wytrzep, by upewnić się, że nie ma w niej żadnych przedmiotów należących do gości. Zawsze informuj o znalezionych rzeczach i przekazuj je do recepcji. Ścieląc łóżko, zadbaj, by wyglądało estetycznie. Poduszkę spulchnij lekko nią potrząsając, lecz pod żadnym pozorem nie ubijaj jej rękami, gdyż mogłoby to spowodować jej uszkodzenie.

Koniecznie sprawdź, czy w pokoju nie przepaliła się żadna żarówka, a także upewnij się, że działają wszystkie sprzęty takie jak radio, telewizor czy lodówka.

Chemia dla hotelu

Nie zapominaj także, że efektywne sprzątanie to sprzątanie przy użyciu odpowiednich środków. Dzięki nim możesz wykonywać swoją pracę lepiej, oszczędzając czas i redukując koszty. Upewnij się zatem, że Twoja chemia dla hotelu jest dobrej jakości, odpowiednio wydajna i bezpieczna dla gości. Potrzebujesz pomocy przy wyborze odpowiednich środków? W swojej ofercie mamy produkty, które pozwolą ci wykonywać swoją pracę efektywnie i pozbyć się nawet najtrudniejszych zabrudzeń. Dla hoteli wyznających wartości ekologiczne, realizujących politykę społecznej odpowiedzialności biznesu czy po prostu ceniących sobie zdrowe i skuteczne rozwiązania, mamy również ekologiczną chemię, która posiada wiele międzynarodowych certyfikatów, a w dodatku rozwiązania optymalizujące pracę personelu sprzątającego – takim właśnie rozwiązaniem jest system Quick&Easy. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta pod numerem 801 315 198 lub Regionalnym Kierownikiem Sprzedaży.

Chcesz stworzyć w swoim hotelu przestrzeń przyjazną dla alergików? Sprawdź, jak wyposażyć pokój dla alergika i jakiej chemii używać.

Możesz zapisać się także do naszego Newslettera, by zyskać stały dostęp do artykułów branżowych. Już wkrótce materiał na temat tego, jak powinno wyglądać sprzątanie „na czysto” i „przy gościu”.