Co zrobić, żeby twoi pracownicy nie chorowali w okresie zimowym?

Autor: Higma Service

Wielu pracodawców zastanawia się co roku, jak będzie wyglądał sezon zimowy w firmie. Jest to okres, w którym drastycznie wzrasta liczba zachorowań, pracownicy ciągle się zarażają, a wirusy i bakterie wciąż krążą w zamkniętym i nieoczyszczonym powietrzu. Szacunki ZUS-u potwierdzają – wzrasta lawinowo liczba dni chorobowych, które są związane z zanieczyszczonym powietrzem i bezpośredni skutek tego stanu rzeczy odczuwają pracodawcy. 19 mln rocznie dni absencji z powodu smogu mówi samo za siebie! Około 12 dni w każdym roku wykorzystuje pracownik na zwolnienie chorobowe. Nieobecność współpracowników ma bezpośredni wpływ na wyniki firmy oraz pracę tych, którzy ich zastępują. Zwiększa to frustrację spowodowaną natłokiem obowiązków, a równocześnie zmniejsza się efektywność i zadowolenie. WHO ogłosiła, że czeka nas epidemia związana ze złą jakością powietrza, w biurach, hotelach, fabrykach, kawiarniach, restauracjach, szkołach czy żłobkach.

Sezon na smog – czas start!

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że w Polsce mamy ogromny problem ze smogiem i jesteśmy w czołówce państw z największym wskaźnikiem substancji rakotwórczych w powietrzu. Powodów tej sytuacji jest wiele, natomiast najważniejsze to ogrzewanie złej jakości węglem i używanie pieców o przestarzałej konstrukcji. Bardzo zła jakość powietrza jest właśnie w miejscach, gdzie stosuje się tego typu ogrzewanie i dodatkowo pali się śmieci, meble czy ubrania. Smog jest problemem całorocznym, jednak w okresie zimowym jest bardziej odczuwalny. Do tego smog komunikacyjny spowodowany dużą liczbą używanych samochodów i mamy powietrze, które nas zatruwa.

Powietrze w zamkniętych pomieszczeniach jest szkodliwe?

Często wydaje nam się, że w pomieszczeniu czy po zamknięciu okien problem smogu nas nie dotyczy. Okazuje się, że 75-95% zanieczyszczeń trafia z zewnątrz do pomieszczeń. W zamkniętych pomieszczeniach spędzamy około 90% czasu, dlatego warto zadbać o ich oczyszczanie. Biurowce, zakłady pracy, fabryki to miejsca gromadzące duże skupiska ludzi. W zamkniętych pomieszczeniach gromadzą się nieprzyjemne zapachy, wirusy, bakterie i zanieczyszczenia powietrza. Problemem jest też brak możliwości otwierania okien, brak cyrkulacji powietrza i ludzie, którzy praktycznie duszą się toksycznym powietrzem.

Czym oddychamy spędzając w zamkniętym pomieszczeniu tyle czasu? Przede wszystkim powietrzem, które dotarło do nas z zewnątrz i smogiem niskiej emisji (podczas sezonu grzewczego) i smogiem komunikacyjnym, który jest obecny cały rok! Dodatkowo powietrze z zewnątrz zawiera alergeny, a to pochodzące z klimatyzacji – grzyby i pleśnie. Jeśli dołożymy do tego bakterie i wirusy, które w okresie chorobowym potrafią wręcz położyć na łopatki niejedną firmę, robi się bardzo nieciekawie. Nagle okazuje się, że połowa pracowników jest na zwolnieniu z powodu swojej infekcji lub choroby dziecka, a druga połowa kicha, kaszle, ma duszności lub jest ciągle przemęczona. Czy firma z takim zespołem może dobrze funkcjonować?

Sick building syndrome w twojej firmie?

To nic innego jak zespół dolegliwości spowodowany długim przebywaniem w zamkniętym pomieszczeniu i oddychaniem powietrzem przesiąkniętym zanieczyszczeniami, wirusami, bakteriami i alergenami. Twoi pracownicy mogą być narażeni na przewlekle zmęczenie, które związane jest ze znacznym obniżeniem wydajności oraz drażliwością, która może powodować konflikty w pracy. Bóle i zawroty głowy, obniżenie koncentracji, zasłabnięcia czy kłopoty z oddychaniem to również przykre dolegliwości związane z ciągłym narażeniem na zanieczyszczone powietrze. Sprawcą masowych zwolnień mogą być alergie i związane z nimi dolegliwości, a także rozprzestrzeniające się infekcje bakteryjne i wirusowe. Jak w takich warunkach twoi pracownicy mają efektywnie pracować i cieszyć się zdrowiem?

Zamknięte pomieszczenia i klimatyzacja sprawiają, że coraz więcej pracowników skarży się bardzo na niecharakterystyczne objawy. Stany podgorączkowe, bóle gardła, często powtarzające się przeziębienia, bóle głowy czy uczucie psychicznego i fizycznego rozbicia niekoniecznie mogą być objawami infekcji, ale przewlekłej alergii wywołanej alergenami zamkniętymi w naszych miejscach pracy.

Możesz za darmo sprawdzić stan powietrza w twojej firmie!

Jako pracodawca powinieneś pomyśleć o rozwiązaniu, które po pierwsze zapewni pracownikom zdrowe i komfortowe warunki pracy oraz przełoży się na odczuwalną poprawę wydajności i efektywności.  Zyskają na tym ludzie, których zatrudniasz, a w perspektywie długofalowej również twoja firma. Czyste powietrze nie powinno być kosztem, tylko inwestycją! Tak powinien na to patrzeć każdy przedsiębiorca. Zyskuje zdrowie, wydajność pracowników i niższe koszty osobowe. Jakie są sposoby na walkę z chorobami w miejscu pracy?

  • dostęp do świeżego powietrza – możliwość otwierania okien i wietrzenia przestrzeni biurowej
  • regularne czyszczenie klimatyzacji
  • zakup roślin oczyszczających powietrze
  • zakup oczyszczaczy powietrza

Wymienione wyżej działania poprawią stan powietrza w miejscu pracy, co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Jeśli nie jesteś przekonany, umów się na bezpłatne testowanie oczyszczaczy powietrza. Tylko w ten sposób przekonasz się, że możesz poprawić stan zdrowia i komfort pracy swoich pracowników. Oczyszczacz powietrza AeraMax usuwa 99,97% zanieczyszczeń.  Możesz to sprawdzić osobiście w swojej firmie, w twoim miejscu pracy lub przedszkolu twojego dziecka. Dysponujemy 4 oczyszczaczami, które możemy umieścić we wskazanym przez ciebie miejscu, a dzięki miernikom powietrza zbadamy stan powietrza przed i po teście.

Przeczytaj więcej