Jak sprzątać w służbie zdrowia? Zasady, preparaty

Autor: Higma Service

Utrzymanie czystości jest bardzo istotne we wszystkich przestrzeniach, w których na co dzień funkcjonują ludzie. Dzięki tej czynności bardzo często możemy uniknąć różnego rodzaju infekcji, a nawet alergii. Poza tym chyba każdy z nas zwyczajnie woli spędzać czas w pomieszczeniach, które są czyste. Wyróżnia się jednak miejsca, w których czystość i wysoki poziom higieny to nie tylko sprawa upodobań czy komfortu, a krytycznie ważna kwestia. Należą do nich m.in. lokale gastronomiczne, zakłady, w których produkuje się żywność, leki czy też wszelkie placówki służby zdrowia. Dziś zajmiemy się tymi ostatnimi i opowiemy, jak sprzątać w służbie zdrowia, by zachować najwyższe standardy higieniczne.

Podstawowy podział przestrzeni w szpitalach

Utrzymanie czystości w placówkach służby zdrowia jest nieporównywalne z żadnym innym sprzątaniem, nawet w lokalach gastronomicznych, hotelach czy innych obiektach użyteczności publicznej. Wpływają na ten fakt różne czynniki, ale najistotniejszy to ten, że dobra służba zdrowia zaczyna się od wysokich standardów higienicznych.  Do szpitali trafiają osoby z różnymi przypadłościami, powodowanymi często patogenami w postaci bakterii i wirusów. A te w żadnym wypadku nie powinny mieć warunków do rozprzestrzeniania.

W takim razie jak sprzątać w służbie zdrowia, by osiągać najlepsze efekty? Zacznijmy od tego, że w szpitalach wyróżniamy trzy podstawowe strefy, niejednokrotnie wymagające różnych nakładów pracy czy środków czystości:

  1. przestrzenie krytyczne – należą do nich sale operacyjne; tutaj pacjenci są najbardziej narażeni na zarażenie, dlatego też higiena odgrywa w tych miejscach kluczową rolę – liczy się czystość wszelkich powierzchni (ściany, podłogi, blaty itd.),
  2. strefy pacjenta – to np. gabinety zabiegowe, sale pacjentów, toalety itp., w których mamy do czynienia ze średnim ryzykiem zarażenia,
  3. strefy ogólnodostępne – mowa o korytarzach, poczekalniach, biurach, hallach itd., gdzie występuje najmniejsze ryzyko zarażenia.

Niezależnie od strefy, w jakiej się znajdujemy, poza prawidłowym sprzątaniem, kluczowa jest odpowiednia higiena rąk. Dotyczy to wszystkich osób przebywających w szpitalu – od odwiedzających zaczynając, a na lekarzach kończąc. W tym artykule przeczytasz, czym zarażamy się w szpitalach, głównie przez nieprawidłową higienę rąk personelu.

badanie

Ważną kwestią w utrzymaniu czystości w placówkach służby zdrowia jest stworzenie odpowiednich dla każdego miejsca procedur i – przede wszystkim – stosowanie się do nich. Istnieją oczywiście ogólne wymogi dla takich miejsc (gospodarowanie odpadami medycznymi, dekontaminacja pomieszczeń), jednak każda jednostka jest inna i wymaga specyficznych strategii.

Jakie zatem zasady powinny być jasno określone i przestrzegane?

  • czystości rąk, skóry oraz błon śluzowych,
  • utrzymania czystości sprzętu i środowiska,
  • izolacji,
  • procedur inwazyjnych,
  • stosowania odzieży.

Jak sprzątać w służbie zdrowia?

Aby wyżej wymienione procedury dały odpowiedni efekt, potrzebny jest przeszkolony personel oraz odpowiednie narzędzia i środki do utrzymania czystości. Nie zda tu egzaminu zwykła sklepowa chemia, gdyż potrzeba kompleksowego działania, które zapewni bezpieczeństwo pacjentom i personelowi. Warto też mieć świadomość, że profesjonalne sprzątanie to nie tylko przetarcie kurzu i umycie podłogi, a cały zbiór niezbędnych działań. Poniżej znajdziesz propozycję systemów, środków i urządzeń, które pomogą Ci zadbać o najwyższy poziom czystości i higieny w szpitalu.

  • Po pierwsze powierzchnie – czyli kilka słów o systemie Quattro Select

Quattro Select to stacja dozująca, która wpływa na poprawę wydajności, zwiększa bezpieczeństwo użytkowników i ogranicza negatywny wpływ na środowisko, dzięki koncentratom pakowanym w ekologiczne opakowanie. Ponadto jest łatwy w obsłudze i utrzymaniu. System stwarza możliwość podłączenia 4 produktów i dozowania do butelek czy wiader, różnymi stężeniami roztworów płynów do mycia oraz dezynfekcji. Do Quattro Select pasuje np. Taski Sprint Degragerm, czyli skoncentrowany preparat do mycia i dezynfekcji wszystkich rodzajów wodoodpornych, twardych powierzchni i podłóg, oraz wiele innych środków marki Diversey. Inne proponowane preparaty do służby zdrowia to, np. Taski Sani 4w1 QS  czy Oxivir Plus.

  • Zabezpieczanie podłóg – to kolejny ważny element sprzątania, który zmniejsza ryzyko poślizgnięcia i pozwala utrzymać podłogi w dobrej kondycji przez długi czas. Ponadto codzienne utrzymanie czystości będzie przebiegało sprawniej. Do zabezpieczania podłóg w placówkach służby zdrowia szczególnie polecana jest powłoka Taski Jontec Resitol. Nadaje wysoki połysk i jest odporna na alkohole i preparaty dezynfekcyjne, dzięki czemu podłoga nie matowieje.
  • Wózki do sprzątania – o tym, jak wybrać wózek, który zapewni skuteczne i bezpieczne sprzątanie w szpitalu pisaliśmy tutaj. Dlatego dziś chcemy tylko przypomnieć, że przy zakupie wózka należy zwrócić uwagę na wygodę użytkowania i ergonomię pracy. Warto postawić na sprawdzony i bezpieczny system, który wpłynie pozytywnie na optymalizację pracy, do czego polecamy wózki marki Vermop.

Jak sprzątać w służbie zdrowia

Dobierz produkty do swojej placówki

Jeżeli zależy Ci na efektywnym sprzątaniu oraz najwyższym standardzie czystości i higieny w Twojej placówce, zadzwoń do naszego Biura Obsługi Klienta pod numer 801 315 198 lub skontaktuj się z naszymi Regionalnymi Kierownikami Sprzedaży. Odwiedź też na nasz profil na LinkedIn lub Facebooku, by być na bieżąco z nowościami i promocjami!